Saturday, May 7, 2011

BILA BIOLOGI MENJADI MASALAH

Assalamualaikum.


aku sekarang tengah berfikiran positif untuk terima apa jer yang orang kata terutamanya mak ayah.sekarang nie tau semua budak lepasan SPM pakat dok sibuk mentelaah surat-surat tawaran yang dyorang dapat.


and, semua pakat dok pening nak sambung study mana lepas nie. termasuklah aku jugak.
satu harapan yang paling aku harapkan dah musnah iaitu SPM. tapi alhamdulillah walaupon aim aku untuk dapat straight tak dapat disebabkan subjek bio tapi rezeki 8A 1B itupon dah sangat bermakna.


kadang-kadang aku terpikir, yer, aku tau aku takdelah sepandai korang. and subjek BIO merupakan antara subjek yang aku struggle giler untuk SPM. seyesly, aku bukan lah otak bio and dalam hidup aku tak pernah sekali pon aku bercita-cita nak amik medik walaupon course tu antara course yang paling HOT kat maktab aku. semua pakat dok aim nak amik medik. and kalau ada ceramah kerjaya, bilangan kami-kami tak bercita-cita nak ambil medik dianggap golongan minoriti. tapi, aku tak delah sampai tahap benci dekat bio tu. tapi aku aim sesuatu yang diluar lingkungan medik untuk further study nanti.




bio antara subjek yang aku minat time form 4, sebab tu dapat skor. tapi bila jer aku naik form 5, bio antara subjek yang aku rasa tak minat sangat untuk 6 bulan pertama, sebab, paling aku tak suka bab reproduction and plants. time teacher ajar macam mana satu jasad itu dapat dibentuk, aku dapat bayangkan betapa ngerinya benda tu. and aku rasa bulu roma aku naik.seyesly aku tak boleh dengar benda-benda yang menyakitkan sebab bagi aku untuk membentuk satu jasad bagi seorang perempuan merupakan satu kesakitan yang amat sangat. 


so,hargailah jasa ibu korang. and aku sendiri tak dapat bayangkan macam kalau aku yang terpaksa mempraktikalkan kan situasi yang aku belajar dalam bab reproduction itu 10 tahun akan datang. harap dipermudahkan... amin.


tapi sebaliknya berlaku pulak lepas tu untuk beberapa bulan before SPM. aku tiba-tiba jer minat subjek tu. weird kan.. yer, tiba-tiba jer excited giler bila ada subjek bio sebab mentor bio aku ALIA seorang yang cukup pandai mengajar and sanggup  layan kerenah aku yang tanya soalan ape entah. time program mentor mentee, aku antara orang yang tersangat excited. before perjumpaan mentor mentee, aku pastikan aku baca penuh bab apa yang nak discuss and boleh ler aku tanya kalau ada ape jer benda yang aku tak faham.


seyesly, aku memang aim untuk bio SPM nie. sebabnya, aku tak nak kecewakan cikgu bio aku and aku tak nak kecewakan harapan mentor bio aku tu. tapi, rezeki tak memihak, benda yang aku aim tu lah yang menjadi punca result SPM aku tercatat satu B+. tapi alhamdulillah. aku tak nak mempertikaikan. maybe ada hikmah. time aku tengah buat entry nie tiba-tiba jer rasa bersemangat nak buat module bio.




aku ingat lagi, module bio sememangnya aku conteng habis kat semua ruang. sebab aku jenis yang suka catat note. entah tangan aku nie rajin kot nak menulis bendalah tu. tapi kadang-kadang sampai aku sendiri pon tak terbaca note aku tu. pen merah siap note aku. yeah, di sini aku ingin menyatakan subjek bio merupakan antara subjek feveret aku........ 


aku harap aku dapat buat yang terbaik di UITM Puncak Alam, dalam course asasi sains. aku nak aim pointer yang tinggi. insyaAllah. doakan yer. lagipon aku tersangat berminat untuk sambung ijazah dalam course computer and mathematics science. tapi mana tau kan. sampai-sampai sana aku dah jadi minat medik kan,,, amin. kawan-kawan yang dapat di Puncak Alam tu agak ramai. tu yang tak sabar.... and aku terpaksa menolak tawaran matrik asasi sains demi impian aku nak sambung study di uni. tak sabar nak  study and round kawasan uni tu yang besar gedabak... nak sangat rasa hidup sebagai seorang mahasiswa. hehe. orang lain semua post pasal tawaran diorang dapat. aku pulak kat sini membebel pasal bio. 


p/s : parents aku berharap sangat aku masuk maktab dalam course matematik sekolah menengah. tapi seyesly, aku tak nak masuk maktab..... aku berharap aku tak dapat tawaran tu. tapi kan, benda yang kita tak nak kan tu selalu dapat. doakan yang terbaik buat aku. aku tak nak study dalam keadaan keterpaksaan...... 


bye2 korang. wassalam. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
This is a personal blog and everything written on this blog, based on own and personal thought.

The owner of this blog did not responsible for any comments that made in the comment sections. The owner is only responsible by his name as written by the sections.

This web blog does not store any file on its server. All movies, software, form of files, pictures and any type of graphic forms that are posted on this blog are indexed from other sites and they are just for personal purpose only.

For download-able form of files/software/etc, it's just for demo and must be deleted within 24 hours. You are agreed with this term as clicking the download button.

Any pictures, videos and graphic forms, are not copyrighted as the date taken from the search engines. As if its copyrighted, all credit goes to the owner and I did not own the copyrights. All of the graphic forms are linked with the original source. All of those pictures, videos and graphic forms are not for any commercial use, I gain nothing for those forms of files.